Sertleşme Bozukluğu (Erektil Disfonksiyon)

Erektil disfonksiyon, erkek cinsel işlev bozuklukları arasında en sık rastlanan hekime başvuru nedenidir. Herhangi bir cinsel aktivite için yeterli penil ereksiyonun en az 6 ay süre ile sağlanıp, sürdürülememe durumu olarak tanımlanmaktadır.

Kültürel, sosyal, dini faktörler ve yaş standartizasyonunun sağlanamaması nedeniyle yaygınlığı konusunda epidemiyolotik olarak çok değişik veriler elde edilmektedir.

Ülkemizde 40 yaş üzerinde %40"ın üzerinde oranlar saptanmıştır. Geçici ereksiyon problemleri her erkeğin her yaş döneminde zaman zaman karşılaşabildiği tamamen normal bir durumdur. Buradaki en büyük tehlike yerleşmiş mitler nedeniyle kişilerin hızla performans anksiyetesi geliştirerek sorunu büyütmeleridir. Performans anksiyetesi cinsel bilgi ve deneyim eksikliğinde sıklıkla görülebilmektedir. Dirençli ve uzun süren vakalarda kişi cinsel yaşamdan tamamen kaçınabilmekte, evlilik, flört hatta her türlü sosyal ilişkilerden kendini soyutlayabilmektedir. Bu kişilerde tabloya eklenen sekonder depresyon ve anksiyete bozuklukları da tedaviyi güçleştirmektedir.

Spontan ereksiyon olabilen, gece ve sabah ereksiyonları görülen, masturbasyon sırasında rahatlıkla erekte olabilen bir erkek, cinsel ilişki sırasında sorun yaşıyorsa, problem kesinlikle organik olmayıp psikolojik kökenlidir.

Aterosklerotik damar hastalıkları, hipertansiyon, diabet, kronik böbrek yetmezlikleri, hiperprolaktinemi, hiperparatiroidizm gibi hormonal bozukluklar, çinko eksikliği, testesteron eksikliği, beyin ve spinal tümörler, parkinson, alzheimer gibi nörolojik hastalıklar, tiroid bezi bozuklukları, alkolik siroz gibi hastalıklarda organik olarak erektil disfonksiyon gelişebilmektedir.

Bazı antidepresan ilaçlar, antipsikotikler, bazı antihipertansif ilaçlar, bazı ülser ilaçları geçici ereksiyon sorunlarına yol açabilmektedir.

Sigara içimi penil kanlanmayı azaltarak ereksiyon sorunlarını ağırlaştırmaktadır.

Tedavi de multidisipliner bir yaklaşım sözkonusudur. Organik bedensel hastalıklar söz konusuysa, bu hastalıkların tedavilerinin düzenlenmesi ve kullanılan ilaçların gözden geçirilmesi önemlidir.

Sigara, alkol gibi alışkanlıkların denetlenmesi, tedavinin başarısında çok önemli rol oynamaktadır.

Organisite bulunmayan vakalarda cinsel danışmanlık, bilgilendirme, partner ilişkisinin düzenlenmesi ve terapi uygulamalarıyla performans anksiyetesi ortadan kaldırılarak yüz güldürücü neticeler alınmaktadır.